Panasonic Lumix DMC-G7 Review: Beste Systeemcamera tot 600 euro

Ruim drie jaar geleden verscheen de Panasonic GH4. De allereerste, betaalbare camera waarmee je 4K kunt filmen. Niet eerder was het mogelijk om op hoog niveau te fotograferen in een betaalbare prijsklasse. Met de Panasonic Lumix DMC-G7 herhaalt de camerafabrikant het succesverhaal van de Panasonic GH4. Lees hieronder de gehele Panasonic Lumix DMC-G7 Review.

Met de GH4 wil Panasonic zowel de amateurfotografen, als filmers aanspreken. Voor fotografen heeft dit toestel heel veel moois te bieden, zoals een zeer snel autofocussysteem en een elektronische sluiter van 1/16.000 per seconde. Natuurlijk waren wij heel erg benieuwd of de Lumix DMC-G7 onze verwachtingen waarmaakte en we hebben de camera dan ook getest. Lees hieronder onze bevindingen in de Panasonic Lumix DMC-G7 test.

Ga direct naar: Beste Prijs | Review | Foto’s | Specificaties | Reacties

8 Total Score
Oordeel

De G7 is een goede allround systeemcamera die eigenlijk van alle markten thuis is. Hierdoor is deze geschikt voor elk type fotograaf.

ONTWERP
8
EIGENSCHAPPEN
8
PRESTATIEVERMOGEN
8
BEELDKWALITEIT
8
VOORDELEN
  • Compacte en lichte body
  • Supersnelle autofocus
  • Mooie en zeer scherpe elektronische zoeker
  • Filmen en 4K
NADELEN
  • Plastic behuizing
  • Geen hoofdtelefoonaansluiting
User Rating: 4.08 (2 votes)

BESTE PRIJS PANASONIC LUMIX DMC-G7

Panasonic Lumix DMC-G7 Review

ONTWERP

In vergelijking met de G6, heeft de Lumix G7 heel wat veranderingen ondergaan. Het toestel heeft een hoekig retro-ontwerp, beschikt over een nieuw inwendig systeem en de kunststof behuizing is ook flink aangepast. Verder is de body iets zwaarder en groter, dan zijn voorganger. Toch blijft de G7 nog een lichte en compacte camera.

Foto’s Panasonic Lumix DMC-G7

Vanwege de grote grip, onderscheidt de body van de G7 zich van de andere systeemcamera’s in de top 5. De behuizing bevat zes Fn-knoppen. Hier kun je zelf een functie aan toewijzen. Zo kun je instellen dat een knop dient om de flitser uit te zetten, een andere lichtmeting te gebruiken of de belichting te vergrendelen. Daarnaast kun je op het display ook nog eens vijf Fn-knoppen toevoegen. Met de twee instelwieltjes kun je de sluitertijd en het diafragma instellen.

De AF-schakelaar aan de achter is nieuw. Je kunt kiezen tussen AF-S, AF-C of een handmatige focus. Deze knop was niet eerder te vinden op camera’s uit de G-serie. Verder is de elektronische zoeker (evf) flink verbeterd. Zo beschikt het oled-evf scherm over 2,36 miljoen beeldpunten en een vergroting van 0,7x. Het kantelbare 3-inch touchscreen bevat maar liefst 1,04 miljoen beeldpunten en geeft dan ook een zeer scherp beeld.

EIGENSCHAPPEN

De 4K fotofunctie is een nieuwe eigenschap van deze Panasonic-camera. Hiermee kan je snelle actie eenvoudig vastleggen. Met deze speciale functie kun je uit een filmopname afzonderlijke frames knippen en opslaan als foto. Het resultaat is een foto met een resolutie van 8 megapixel.

Beknopte specificaties Panasonic Lumix DMC-G7

Megapixels 16 megapixels
Viewfinder
Kantelbaar scherm
Beeldsensor Micro four thirds
Videoresolutie VGA, Full HD (1080p), HD ready (720p), Ultra HD (4K)

WiFi

De Panasonic Lumix DMC-G7 voorzien van WiFi. Met de speciale app kun je de camera op afstand bedienen en foto’s of video’s overzetten naar je smartphone of tablet. Ook kun je je mobiele toestel gebruiken als afstandsbediening voor de camera. Zo kan je de scherpstelling, de sluitertijd, de iso-waarde en het diafragma wijzigen.

Accu

De camera is voorzien van een lithium-ion accu. Hiermee kun je 360 opnames maken. Goed voor een hele dag fotograferen dus. Wil je meer foto’s maken? Of veel video-opnames? Dan raden wij je aan om een extra accu aan te schaffen.

PRESTATIEVERMOGEN

Panasonic-Lumix-DMC-G7-01Het kitobjectief bestaat uit een 14.42mm f/3.5-5.6 II. Deze wordt standaard bij de G7 geleverd. Het is een vrij compacte lens die zeer soepel inzoomt. Dit objectief beschikt over een fantastische beeldstabilisatie en een plastic lenskap. Als je nog net iets meer mogelijkheden wilt, dan kun je ook kiezen voor de Panasonic G7 14-140 mm f/3.5. Deze lens met powerzoom heeft een zoombereik van 10x optische zoom. Verder biedt dit objectief je goede mogelijkheden voor macrofoto’s. Aangezien Panasonic over een ruim aanbod van lenzen beschikt, kun je ook nog kiezen voor een andere lens.

Autofocus

De Lumix G7 heeft een maximale fotografeersnelheid van 8 bps (bits per seconde). Je kunt dan alleen gebruikmaken van de AF-S stand. Door te fotograferen met 6 bps in de AF-C-stand (continu-autofocus) blijft de camera het onderwerp steeds volgen. De autofocus werkt zeer snel en nauwkeurig. Ook bij erg weinig licht heeft de camera er geen moeite mee om het focuspunt te vinden. Met het aanraakscherm kun je het focuspunt goed zelf bepalen. Dit kun je zelfs doen als je door de zoeker fotografeert. De camera schakelt het scherm dan uit, maar is nog wel steeds aanraakgevoelig. Het enige dat je hoeft te doen, is het vinger over het scherm te bewegen zodat je de positie van het focuspunt verandert.

DFD-techniek

Een ander hoogstandje van de Lumix G7 is de Depth from Defocustechniek (DFD). Hiermee kan de camera het focuspunt sneller bepalen. Het toestel hoeft er dan niet naar op zoek te gaan. Aan de hand van een database, beeldanalyse en het gebruikte objectief, kan deze het focuspunt direct bepalen. Dit zorgt voor nog betere prestaties. Verder beschikt de G7 over oog- en gezichtsdetectie. Dit is handig als je portretfoto’s wil maken met een scherptediepte. Hiermee wordt het heel makkelijk om op het oog scherp te stellen.

BEELDKWALITEIT

Wat betreft de beeldkwaliteit hoort de Lumix G7 in het rijtje thuis van de best four thirds-camera’s van nu. Het apparaat bevat een sensor van 16 megapixel en heeft een iso-bereik van 200 tot 25.600. Dit kun je uitbreiden naar iso 100. Op foto’s tot iso 1600 is geen storende ruis aanwezig. Dit is ook het geval bij foto’s tussen de 3200 en 6400 iso. Bij de filmfunctie is 6400 de maximale isowaarde.

Video

De G7 is niet alleen interessant voor fotografen. Ook voor filmmakers met een beperkt budget is deze systeemcamera een goede optie. De Lumix bevat diverse videomogelijkheden. Het is de voordeligste camera met een professionele 4k-filmfunctie. Deze filmt in ultra-hd-resolutie van 3840×2160 pixels bij 24 of 25 fps met een snelheid van 100Mbit/s. Ook kan je films opnemen in mp4 en avchd-formaat. Verder beschikt het toestel over een microfooningang. Zo kun je een externe microfoon gebruiken in plaats van de ingebouwde stereomicrofoon. Een minpuntje is dat een hoofdtelefoonaansluiting ontbreekt, waarmee je het geluid tijdens de opname kunt beluisteren.

SAMENVATTING

In vergelijking met andere camera’s uit de G-serie heeft de G7 een flinke upgrade gehad. Deze camera bevat heel wat verbeteringen, zoals een andere behuizingen met veel meer functies. Verder zijn de autofocus en de elektronische zoeker flink verbeterd. Natuurlijk is de 4K-modus met een burst van 30 foto’s per seconde, de opvallendste verbetering.

Panasonic Lumix G7 prijs

De prijs is vergelijkbaar met andere allround systeemcamera’s, als de Canon EOS M3 en de Olympus OM-D E-M10 II. De Panasonic Lumix G7 is beschikbaar in een zwarte en zilverkleurige uitvoering.