Olympus Pen-F Review: Prachtig Retro Design

Met de comeback van de befaamde PEN-F doet Olympus mee aan de retro-trend. Deze populaire camera werd in 1963 geïntroduceerd en nu, na ruim 53 jaar, is hij weer terug in fotoland. Natuurlijk wilden wij deze nieuwe systeemcamera graag ontdekken. Lees hieronder de Olympus Pen-f Review.

Alleen al vanwege het prachtige retrodesign zou je deze camera willen hebben. Toch draait het natuurlijk niet alleen om het uiterlijk. Dit toestel biedt je tal van creatieve mogelijkheden. Zo beschikt de nieuwe digitale versie beschikt over ruim 20-megapixels, een elektronische zoeker, een vijfassige beeldstabilisatie en een supersnelle reactietijd. Als je het toestel in je handen hebt, wil je niets anders dan direct aan de slag gaan met fotograferen.

Ga direct naar: Beste Prijs | Review | Foto’s | Specificaties | Reacties
8.3 Total Score
Oordeel

Vanwege het formaat, design en de vele mogelijkheden die de Pen-f biedt, is het een prima camera voor de enthousiaste straatfotograaf.

ONTWERP
9
EIGENSCHAPPEN
8
PRESTATIEVERMOGEN
8
BEELDKWALITEIT
8
VOORDELEN
  • Prachtige retro body
  • 5-assige sensorbeeldstabilisatie
  • Snelle en gedetailleerde elektronische zoeker
  • Mechanische en stille elektronische sluiter
NADELEN
  • Geen microfoon- en hoofdtelefoonaansluiting
  • Niet stof- of spatwaterbestendig
User Rating: 4.25 (3 votes)

BESTE PRIJS OLYMPUS PEN-F

Laatste update was op: 6 oktober 2018, 5:10 pm

OLYMPUS PEN-F REVIEW

ONTWERP

Olympus-Pen-F-Body-01Het nieuwe, digitale model heeft een zeer retro uiterlijk en lijkt veel op de originele analoge PEN-F. De camera is heel netjes afgewerkt. Zo kom je echt nergens een schroefje tegen. De behuizing bestaat uit metalen materiaal en een leerachtige afwerking. Hierdoor voelt de camera ook nog eens erg luxe aan.

De body

De camera heeft grote controlewielen aan de voor- en achterkant, programmeerbare functietoetsen en vier custom-instellingen. De indrukwekkende elektronische zoeker is zeer indrukwekkend. De art-filters met een draaiwieltje zijn echt een creatief hoogstandje. Deze hebben een prominente plek op de camera gekregen. De instellingen kun je ook nog in het menu samenstellen.

OLYMPUS PEN F FOTO’S

Aan de rechterbovenkant van de camera vind je een knop, waar je opnames mee kunt over- en onderbelichten. Aan de achterkant bevindt zich het uitklapbare beeldscherm. Verder beschikt de PEN over een 5-assige beeldstabilisatie. Hierdoor kun je ook bij lange objectieven en weinig licht een goede foto maken. Je hoeft dan geen hoge iso-waarde in te stellen om toch een scherpe opname te krijgen.

Een klein nadeel is de plaats van de SD-kaart aan de onderkant van de camera. Als je foto’s vanaf een statief wilt nemen, wordt het lastiger om de SD-kaart te verwisselen.

EIGENSCHAPPEN

De Olympus pen-f wordt met een externe flitser geleverd. Deze kun je zowel horizontaal als verticaal draaien. Dit is weer superhandig als je een keertje indirect wilt flitsen.

Beknopte specificaties Olympus Pen-f

Megapixels 20,3 megapixels
Viewfinder
Kantelbaar scherm
Beeldsensor Micro four thirds
Videoresolutie Full HD (1080p), HD ready (720p)

Olympus-Pen-F-Body-02Door het volledig uitklapbare en kantelbare touchscreen wil je eigenlijk direct aan de slag met fotograferen. Met het scherm kun je zelfs een close-up laag bij de grond maken of draai het touchscreen omhoog en maak een foto van bovenaf. In vergelijking met andere Olympus-camera’s, is het beeld in het menu erg rustig. Dit werkt fijner dan opvallende kleuren. Het menu is zeer gebruiksvriendelijk en je vindt dan ook snel de juiste instelling. Door het scherm aan te raken, kun je een punt scherpstellen en ook afdrukken.

WiFi

De camera heeft WiFi. Door de Olympus app te downloaden, kun je de camera op afstand bedienen. Verder kun je je foto’s en video’s dan ook overzetten naar je smartphone of tablet.

Accu

De accu is goed voor 330 foto’s. Als je van plan bent om meer foto’s te maken of veel te filmen, dan kun je natuurlijk altijd nog een extra accu of een externe lader aanschaffen.

Olympus PEN-F te koop

De Olympus PEN-F is te koop bij tal van online aanbieders. Wij raden je aan om deze systeemcamera altijd aan te schaffen bij een betrouwbare en bekende aanbieder. De Olympus pen f prijs ligt iets hoger dan die van veel andere systeemcamera’s. Deze is vergelijkbaar met de prijs van de Sony Alpha A6300. De pen f is verkrijgbaar in zwart of zwart met een zilverkleurige boven- en onderkant.

PRESTATIEVERMOGEN

Olympus-Pen-F-Body-03Door de fraaie Olympus pen f lens van 17mm, is deze camera zeer geschikt voor straatfotografie. Het four thirds objectief is lichtsterk en je kunt er erg snel mee scherpstellen. Het is een fijne lens met een prima scherptediepte. Verder kun je de camera ook uitbreiden met ft-lenzen van Olympus of andere merken. Het aanbod ft-lenzen is erg groot. Het grote voordeel van ft-lenzen is, is dat deze niet merkgebonden zijn. Zo levert Panasonic ook lenzen die op je Olympus-camera passen. Andersom kun je op een Panasonic-camera weer ft-lenzen van Olympus plaatsen.

Autofocus

De PEN-F kan maar liefst 10 beelden per seconde schieten. Als je gebruikmaakt van de elektronische sluiter zijn dit er zelfs 11. Wanneer je een snel, bewegend onderwerp wil fotograferen, zoals een auto, dan is het maximaal aantal opnames 5 per seconde. Bij een aantal systeemcamera’s in onze top 5 beste systeemcamera’s is de continu AF-functie net iets sneller en beter van kwaliteit. Echter, de autofocus van de pen f biedt je weer veel meer mogelijkheden. Naast de standaard opties, kun je hiermee ook zelf de positie van het scherpstelpunt instellen, de grootte daarvan bepalen en de herstelpunten kiezen. Verder kun je bij het scherpstellen ook nog inzoomen op het focuspunt. Iets dat bij veel andere camera’s weer niet kan.

BEELDKWALITEIT

Met een sensor van 20,3 megapixel behoort de PEN-F, samen met de GX8, tot de camera’s met de hoogste resolutie. Door het hoge aantal megapixels en de 5-assige beeldstabilisatie levert de camera een hoge kwaliteit foto’s. Tot en met een iso-waarde van 3200 kun je prima fotograferen. Bij een hogere iso is er sprake van wat ruis, maar deze is niet storend. De ruis wordt dus goed onderdrukt.

Videokwaliteit

Met de pen-f kun je niet alleen fotograferen in een hoge kwaliteit, maar ook full-hd opnames maken met 60 beelden per seconde. De beeldkwaliteit van de video is prima. De ingebouwde beeldstabilisatie is een zeer groot pluspunt van de camera. Deze heeft een zeer hoogwaardige kwaliteit, waardoor je, zonder hupmiddelen toch goed kunt filmen. Een klein minpuntje is het ontbreken van aansluitingen voor een externe koptelefoon of microfoon.

SAMENVATTING

Wat betreft uiterlijk en mogelijkheden is de PEN-F erg bijzonder. Deze camera biedt je ontzettend veel mogelijkheden en hoort volgens ons dan ook in het rijtje thuis van de 5 beste systeemcamera’s van dit moment. Verder is de beeldkwaliteit zeer goed en kan je veel experimenteren met de creatieve filters. Voor sommige hobbyfotografen zal de hoge prijs een minpunt zijn, maar als je de camera eenmaal hebt aangeschaft ben je dit al snel vergeten.