Olympus OM-D E-M10 II Review: Ultieme Controle

De Olympus OM-D-E-M10 Mark ii is het vijfde model uit de OM-D-serie. Ruim twee jaar geleden verscheen de OM-D E-M10 op de markt. Met het uitbrengen van de OM-D E-M10 Mark II heeft dit model een flinke upgrade ondergaan. Wil je meer weten over onze bevindingen? Lees dan hieronder verder de Olympus OM-D E-M10 II Review.

De Mark II bevat tal van verbeteringen, waardoor de camera zich bijna meet aan duurdere systeemcamera’s. Verder beschikt dit nieuwe toestel van Olympus over allerlei nieuwe, handige functies. Als echte cameraliefhebber waren wij natuurlijk heel erg benieuwd naar dit toestel en hebben hem getest.

Ga direct naar: Beste Prijs | Review | Foto’s | Specificaties | Reacties
8.5 Total Score
Oordeel

De mark ii is een ideale camera voor beginnende fotografen of hobbyfotografen. Het toestel biedt tal van mogelijkheden, zodat je eindeloos kunt variëren. Bovendien is het een perfecte camera voor mensen die op hun budget willen letten.

ONTWERP
9
EIGENSCHAPPEN
8
PRESTATIEVERMOGEN
8
BEELDKWALITEIT
9
VOORDELEN
  • Degelijk en stijlvol uiterlijk
  • Zeer goede beeldkwaliteit
  • Goede beeldstabilisatie
  • Zeer ruim lensaanbod
NADELEN
  • Uitgebreid, redelijk ingewikkeld menu
  • Geen draaibaar scherm
User Rating: 4.6 (5 votes)

BESTE PRIJS OLYMPUS OM-D E-M10 II

OLYMPUS OM-D E-M10 II REVIEW

ONTWERP

De Olympus OM-D E-M10 mk 2 is een lichte en vrij compacte camera met een stijlvolle, klassieke uitstraling. De behuizing bestaat uit kunststof en metaal en voelt degelijk aan. Olympus heeft de body in twee kleuren uitgebracht: zwart en zilver.

FOTO’S OLYMPUS OM-D E-M10 II

Em 10 mark ii body

De body van dit toestel is lekker compact. Iets dat natuurlijk een vereiste is voor een systeemcamera. Een klein minpuntje is de dunne handgreep. Voor meer grip, kun je een extra handgreep aanschaffen en deze op de camera schroeven.

Naast de zoeker is het wieltje geplaatst waarmee je de belichting kunt instellen. Verder bevat de body twee wielen, waarmee je snel en makkelijk het diafragma en de sluitertijd kunt veranderen. Als je al eerder met een systeemcamera hebt gewerkt, zal je merken dat de wieltjes erg licht draaien. In het begin zal je hier dus even aan moeten wennen, maar na een paar uur oefenen, voelen de wieltjes natuurlijk aan.

EIGENSCHAPPEN

De E-M10 Mark II heeft een aanraakgevoelig lcd-scherm van 3,3-inch met 1,04 miljoen beeldpunten. Het scherm kan naar boven en naar beneden uitgeklapt worden. De resolutie van de elektronische zoeker ligt op 2,36 miljoen beeldpunten en geeft een groter beeld. Dankzij de oled-techniek geeft het beeld een betere kleurweergave en verbruikt de camera veel minder stroom. Je kunt de foto’s opslaan in raw-of jpeg-formaat. Dit kan op het sd-geheugenkaartje in het batterijcompartiment aan de onderkant van de camera.

Beknopte specificaties Olympus OM-D E-M10 II

Megapixels 16,1 megapixels
Viewfinder
Kantelbaar scherm
Beeldsensor Micro four thirds
Videoresolutie Full HD (1080p), HD ready (720p)

Ingebouwde wifi

De em 10 mark ii beschikt over ingebouwde wifi. Door de Olympus O.I.Share app te downloaden, kun je foto’s en video’s overbrengen naar je tablet, smartphone of computer en ze hier bekijken en aanpassen. Ook is het dan mogelijk om je camera te bedienen vanaf je tablet of smartphone. Met de app kun je vooral de belangrijkste opties, zoals ISO, witbalans, autofocus en belichting, instellen.

De batterij

Met de BLS-50-Li-ion batterij kun je 320 foto’s maken. Verder levert Olympus standaard een externe lader bij dit toestel.

PRESTATIEVERMOGEN

Olympus OM-D E-M10-IIDeze systeemcamera beschikt over een ultraplat 14-42 mm kitobjectief. Het zoombereik past dus bij heel veel situaties. De kitlens werkt elektronisch en schuift automatisch in en uit. In vergelijking met andere camera’s, zoals de Sony A6300, gaat het zoomen wat traag. In- en uitzoomen duurt ongeveer twee seconden. Met het smalle scherpstelringetje aan het uiteinde, kun je de focus handmatig instellen.

Je kunt deze camera uitbreiden met maar liefst 17 verschillende ft-objectieven van Olympus. Dit zijn vastbrandpunten, macro- en zoomobjectieven. Het voordeel van het ft-formaat (four thirds) en de lenzen is dat dit systeem niet merkgebonden is. Zo leveren fabrikanten als Panasonic ook lenzen die op de Olympus-camera passen. Hierdoor zijn de uitbreidingsmogelijkheden dus nog groter.

De autofocus

De Olympus om d 10 ii heeft een maximale snelheid van 8,5 beelden per seconden. Hiermee is dit toestel dus erg vlot. Het focussysteem beschikt over 81 scherpstelvelden en functioneert op basis van contrastdetectie. De maximale snelheid werkt alleen goed bij het gebruik van single autofocus (S-AF). In de C-AF-stand (continuautofocus) zakt de snelheid af. Als je de S-AF gebruikt, dan heeft dit toestel de focus dus supersnel gevonden.

De camera bevat een gezichts- en oogdetectie. Hiermee kun je de focus exact op het onderwerp scherpstellen. Ook nieuw is de elektronische sluiter, met een maximale sluitertijd van 1/16.000e.

Een andere eigenschap van de E-M10 ii is, de gestabiliseerde sensor, ook wel de ibis genoemd. Hierdoor werkt de beeldstabilisatie ook met een andere objectief.

BEELDKWALITEIT

De em 10 mark ii bevat een 16,1 megapixelsensor met een ISO-bereik van 200 tot 25.600. Het is mogelijk om het ISO-bereik te verlagen naar 100. Er is minder ruis aanwezig dan op de E-M5 Mark ii. Zo is er tot een ISO-bereik van 800 helemaal geen ruis zichtbaar. Bij een ISO-bereik vanaf 1600 is er wel wat ruis te zien, maar toch blijft de beeldkwaliteit goed. Ook bij ISO 3200 en 6400 worden de raw-bestanden nog zeer goed weergegeven.

Video

Net als veel andere systeemcamera’s, zoals de Canon EOS M3, kan deze camera ook filmen. In vergelijking met voorgaande Olympus-modellen, is de filmfunctie van deze camera flink verbeterd. De Mark ii biedt talloze keuzeopties en bevat een clean hdmi-uitgang. Daarnaast kun je opnemen met een time code en een externe recorder. Helaas is er geen microfooningang. Het fijne is dat de effectieve beeldstabilisatie van deze camera ook werkt tijdens het filmen. Zo kun je zelfs gebruikmaken van een aantal foto-effecten tijdens het filmen.

SAMENVATTING

De Olympus om-d e-m10 mark2 is fraai gebouwd en heeft een degelijk uiterlijk, waardoor deze voor een grote doelgroep aanspreekbaar is. Zowel de beeldkwaliteit, als de beeldstabilisatie zijn fantastisch. Dit is zelfs het geval bij video. Hierdoor behoort deze camera dan ook in de top 5. Dankzij het zeer ruime lensaanbod, biedt de camera je bovendien heel veel uitbreidingsmogelijkheden.