Nikon Coolpix A300 review

Bekijk de Nikon Coolpix A300 Review

Nikon_Coolpix_A300_review

Deze Nikon Coolpix A300 review beschrijft een van de beste compactcamera’s onder 200 euro. De A300 van Nikon is in de eerste plaats een kleine en lichte camera die gemakkelijk in je handtas of broekzak past. Vanzelfsprekend mag je voor de prijs van de Coolpix A300 niet de mogelijkheden vewachten van een camera uit de duurdere prijsklassen. Toch zijn de prestaties van deze kleine camera opmerkelijk. Daarom is de prijs-kwaliteitsverhouding ronduit uitstekend.

Voor mensen die geen zwaar en duur fototoestel overal mee naartoe willen nemen, is deze camera een handig toestel. Bovendien blinkt de Nikon A300 uit in gebruiksgemak. Beginnende fotografen of personen die slechts af en toe een plaatje schieten, zullen geen moeite ondervinden om met dit toestel uitmuntende foto’s te maken.

Uit onze Nikon Coolpix A300 test trad deze camera naar voren als de derde beste in onze top vijf van compactcamera’s. Wie graag meer informatie wenst over allerlei andere cameratypes, kan voor overige reviews steeds terecht bij Spadabble.

Ga direct naar: Review | Foto’s | Specificaties | Reacties

NIKON COOLPIX A300 REVIEW

ONTWERP

De behuizing van de camera

De Nikon A300 weegt slechts 119 gram en is ongeveer 2 cm dik. Daarom zul je geen problemen ondervinden om het toestel op een klein plaatsje op te bergen. De camera is verkrijgbaar in meerdere kleuren. Zo kun je bijvoorbeeld opteren voor een Nikon Coolpix A300 in roze of zwarte kleur.

FOTO’S NIKON COOLPIX A300

BEKNOPTE SPECIFICATIES NIKON COOLPIX A300

BeeldsensorCCD, 1/2,3 inch
Megapixels20,1 megapixels
FotocompressieJPEG
Videofunctie720p, 30 fps
ISO bereik80-3200

Eigenschappen

Beeldsensor en lichtgevoeligheid

De CCD-beeldsensor met een formaat van 1/2,3 inch beschikt over een resolutie van 20,1 megapixels. Hiermee bekom je foto’s met een voldoende hoge resolutie zodat sterke vergrotingen nog van voldoende kwaliteit zijn.Daarnaast is het mogelijk om ook in minder goede lichtomstandigheden bruikbare foto’s te schieten. Het ISO-lichtgevoeligheidsbereik loopt van ISO 80 tot ISO 1600. Bovendien is in de automatische stand ook ISO 3200 beschikbaar.

De autofocus

Zoals te verwachten bij camera’s uit deze prijsklasse, maakt het autofocussysteem gebruik van contrastdetectie. Hierbij kan men in de AF-veldstand de camera automatisch het onderwerp laten zoeken waarop moet scherpgesteld worden, of men kan handmatig scherpstelvelden kiezen.

Features

Nikon heeft er veel aan gedaan om het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo is het maken van een portret een fluitje van een cent. Dankzij de stand ‘slim Portret? kun je de camera laten detecteren wanneer de persoon knippert met de ogen of glimlacht. Hierdoor maak je steeds een opname op het juiste ogenblik. Bovendien is het mogelijk om na de opname de ?Glamour-retouchering? toe te passen om huidtinten te corrigeren of om make-upeffecten te bekomen. Daarnaast kun je tijdens de opname de foto’s gemakkelijk verbeteren en speciale effecten toevoegen, zoals het onderwerp spiegelen, opnamen maken in sepia-kleuren of een stereffect toepassen op lichtbronnen.

Connectiviteit

Het zal je misschien verbazen bij deze kleine camera, maar de Nikon A300 beschikt over wifi en bluetooth. Dankzij de SnapBridge-app voor Android- en iOS-smartphones en -tablets, kun je je opnamen onmiddellijk overbrengen naar je mobiele apparaat en delen via sociale media. Bovendien is het mogelijk om de camera draadloos te bedienen via je smartphone of tablet. Daarnaast bezit het toestel ook nog een high speed USB-poort, en een audio in- en uitgang.

Prestatievermogen

Met de Scene Auto Selector kun je de camera automatisch de meest optimale instellingen laten kiezen. Hierbij houdt het toestel rekening met het soort sc?ne en de omgevingscondities. Zo zal de camera herkennen of het gaat over een portret of over een sc?ne met weinig licht. Naast het schieten van foto’s kun je met de A300 ook perfect filmopnamen maken in een resolutie van 720p met een framerate van 30 beelden per seconde. Ook bij het maken van video-opnamen zul je dankbaar gebruikmaken van de vibratiereductie (VR). Bovendien stelt de kortste brandpuntsafstand van 25 mm je in staat om van zeer dichtbij prachtige macrofoto’s te maken.

Beeldkwaliteit

Voor een kleine en relatief goedkope camera als de Nikon Coolpix A300 is de beeldkwaliteit van de foto’s verrassend goed. De beginnende amateurfotograaf zal blij zijn met de automatische instellingsmogelijkheden. Hiermee kun je in alle omstandigheden vlug een foto nemen zonder veel tijd te verliezen met het zoeken naar de juiste instellingen. Dankzij de voldoende grote ISO-gevoeligheidsrange is het schieten van foto’s bij weinig licht ook geen probleem. Daarnaast doet de autofocus meer dan behoorlijk zijn werk, hoewel de automatische scherpstelling soms wat traag reageert. Bovendien draagt de ingebouwde vibratiereductie (VR) ook zijn steentje bijaan de scherpte van de beelden.

Eindoordeel

Uit deze Nikon compact camera Coolpix A300 review blijkt duidelijk dat de A300 vooral geschikt is voor beginnende amateurs of personen die slechts af en toe een foto maken. Hierbij kun je ook denken aan gezinnen die op vakantie zijn en niet veel tijd willen verspillen aan het zoeken naar de beste camera-instellingen. Als voornaamste pluspunten noemen we de automatische instellingsmogelijkheden, de vibratiereductie, de SnapBridge-app en de compactheid van het toestel. Daarnaast kent de camera ook wat minpunten, waaronder het niet-kantelbare scherm en het ontbreken van een viewfinder.Bekijk de Nikon Coolpix A300 bij Mediamarkt of een andere winkelketen en zie welke mogelijkheden dit eenvoudige toestel biedt. Voor de prijs van deze camera krijg je zeker de nodige waar voor je geld. Daarom kunnen we met recht en reden spreken over de beste compactcamera onder 200 euro!

Samenvatting
Datum
Product