Nikon Coolpix A300 review: beste compactcamera onder 200 euro

Deze Nikon Coolpix A300 review beschrijft één van de beste compactcamera’s onder 200 euro. De A300 van Nikon is in de eerste plaats een kleine en lichte camera die gemakkelijk in je handtas of broekzak past. Vanzelfsprekend mag je voor de prijs van de Coolpix A300 niet de mogelijkheden vewachten van een camera uit de duurdere prijsklassen. Toch zijn de prestaties van deze kleine camera opmerkelijk. Daarom is de prijs-kwaliteitsverhouding ronduit uitstekend.

Voor mensen die geen zwaar en duur fototoestel overal mee naartoe willen nemen, is deze camera een handig toestel. Bovendien blinkt de Nikon A300 uit in gebruiksgemak. Beginnende fotografen of personen die slechts af en toe een plaatje schieten, zullen geen moeite ondervinden om met dit toestel uitmuntende foto’s te maken.

Uit onze Nikon Coolpix A300 test trad deze camera naar voren als de derde beste in onze top vijf van compactcamera’s. Wie graag meer informatie wenst over allerlei andere cameratypes, kan voor overige reviews steeds terecht bij Spadabble.

Ga direct naar: Beste Prijs | Review | Foto’s | Specificaties | Reacties
8.1 Total Score
Oordeel

De Nikon Coolpix A300 is een compactcamera die geschikt is voor beginnende amateurfotografen of voor mensen die slechts af en toe een foto nemen. Het is een zeer gebruiksvriendelijke camera, die voor zijn relatief goedkope prijs uitmuntende prestaties levert.

ONTWERP
7.5
EIGENSCHAPPEN
8.0
PRESTATIEVERMOGEN
8.5
BEELDKWALITEIT
8.3
VOORDELEN
  • Automatische instellingen
  • Vibratiereductie
  • Wifi en SnapBridge-app
  • Compact toestel met laag gewicht
NADELEN
  • Geen viewfinder
  • Scherm niet kantelbaar
User Rating: 4.5 (2 votes)

Beste Prijs Nikon Coolpix A300

Laatste update was op: 8 december 2018, 8:09 pm

Nikon Coolpix A300 Review

ONTWERP

De behuizing van de camera

De Nikon A300 weegt slechts 119 gram en is ongeveer 2 cm dik. Daarom zul je geen problemen ondervinden om het toestel op een klein plaatsje op te bergen. De camera is verkrijgbaar in meerdere kleuren. Zo kun je bijvoorbeeld opteren voor een Nikon Coolpix A300 in roze of zwarte kleur.

Foto’s Nikon Coolpix A300

Het display

De Nikon A300 beschikt op de achterzijde over een LCD-scherm met een diagonaal van 2,7 inch en een resolutie van 230000 pixels. Dankzij een antireflecterende coating op het scherm en een aanpasbare helderheid blijft de afleesbaarheid bij sterk zonlicht redelijk goed. Het scherm is jammer genoeg niet kantelbaar.  Helaas is een viewfinder niet aanwezig bij dit toestel.

De lens

Nikon heeft de A300 voorzien van een Nikkor-objectief met 8 x optische zoom. Daarbij is de beeldhoek equivalent met die van een objectief met een brandpuntsafstand van 25 tot 200 mm in kleinbeeldformaat. Dankzij de ingebouwde vibratiereductie kun je met deze lens zelfs volledig ingezoomd nog scherpe foto’s maken. Het effect van de vibratiereductie is equivalent met een sluitertijd die drie stops korter is.

De batterij

Nikon paste het accutype EN-EL19 toe, een lithiumionaccu met een capaciteit van 700 mAh. De Nikon Coolpix A300 handleiding geeft aan dat je met een volgeladen accu ongeveer 240 foto’s kunt schieten. Bovendien kun je met een volle batterij 45 minuten filmopnamen maken.

Beknopte specificaties Nikon Coolpix A300

Beeldsensor CCD, 1/2,3 inch
Megapixels 20,1 megapixels
Fotocompressie JPEG
Videofunctie 720p, 30 fps
ISO-bereik 80-3200

EIGENSCHAPPEN

Beeldsensor en lichtgevoeligheid

De CCD-beeldsensor met een formaat van 1/2,3 inch beschikt over een resolutie van 20,1 megapixels. Hiermee bekom je foto’s met een voldoende hoge resolutie zodat sterke vergrotingen nog van voldoende kwaliteit zijn.  Daarnaast is het mogelijk om ook in minder goede lichtomstandigheden bruikbare foto’s te schieten. Het ISO-lichtgevoeligheidsbereik loopt van ISO 80 tot ISO 1600. Bovendien is in de automatische stand ook ISO 3200 beschikbaar.

De autofocus

Zoals te verwachten bij camera’s uit deze prijsklasse, maakt het autofocussysteem gebruik van contrastdetectie. Hierbij kan men in de AF-veldstand de camera automatisch het onderwerp laten zoeken waarop moet scherpgesteld worden, of men kan handmatig scherpstelvelden kiezen.

Features

Nikon heeft er veel aan gedaan om het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo is het maken van een portret een fluitje van een cent. Dankzij de stand ‘Slim Portret’ kun je de camera laten detecteren wanneer de persoon knippert met de ogen of glimlacht. Hierdoor maak je steeds een opname op het juiste ogenblik. Bovendien is het mogelijk om na de opname de ‘Glamour-retouchering’ toe te passen om huidtinten te corrigeren of om make-upeffecten te bekomen. Daarnaast kun je tijdens de opname de foto’s gemakkelijk verbeteren en speciale effecten toevoegen, zoals het onderwerp spiegelen, opnamen maken in sepia-kleuren of een stereffect toepassen op lichtbronnen.

Connectiviteit

Het zal je misschien verbazen bij deze kleine camera, maar de Nikon A300 beschikt over wifi en bluetooth. Dankzij de SnapBridge-app voor Android- en iOS-smartphones en -tablets, kun je je opnamen onmiddellijk overbrengen naar je mobiele apparaat en delen via sociale media. Bovendien is het mogelijk om de camera draadloos te bedienen via je smartphone of tablet. Daarnaast bezit het toestel ook nog een high speed USB-poort, en een audio in- en uitgang.

PRESTATIEVERMOGEN

Met de Scene Auto Selector kun je de camera automatisch de meest optimale instellingen laten kiezen. Hierbij houdt het toestel rekening met het soort scène en de omgevingscondities. Zo zal de camera herkennen of het gaat over een portret of over een scène met weinig licht. Naast het schieten van foto’s kun je met de A300 ook perfect filmopnamen maken in een resolutie van 720p met een framerate van 30 beelden per seconde. Ook bij het maken van video-opnamen zul je dankbaar gebruikmaken van de vibratiereductie (VR). Bovendien stelt de kortste brandpuntsafstand van 25 mm je in staat om van zeer dichtbij prachtige macrofoto’s te maken.

BEELDKWALITEIT

Voor een kleine en relatief goedkope camera als de Nikon Coolpix A300 is de beeldkwaliteit van de foto’s verrassend goed. De beginnende amateurfotograaf zal blij zijn met de automatische instellingsmogelijkheden. Hiermee kun je in alle omstandigheden vlug een foto nemen zonder veel tijd te verliezen met het zoeken naar de juiste instellingen. Dankzij de voldoende grote ISO-gevoeligheidsrange is het schieten van foto’s bij weinig licht ook geen probleem. Daarnaast doet de autofocus meer dan behoorlijk zijn werk, hoewel de automatische scherpstelling soms wat traag reageert. Bovendien draagt de ingebouwde vibratiereductie (VR) ook zijn steentje bij  aan de scherpte van de beelden.

SAMENVATTING

Uit deze Nikon compact camera Coolpix A300 review blijkt duidelijk dat de A300 vooral geschikt is voor beginnende amateurs of personen die slechts af en toe een foto maken. Hierbij kun je ook denken aan gezinnen die op vakantie zijn en niet veel tijd willen verspillen aan het zoeken naar de beste camera-instellingen. Als voornaamste pluspunten noemen we de automatische instellingsmogelijkheden, de vibratiereductie, de SnapBridge-app en de compactheid van het toestel. Daarnaast kent de camera ook wat minpunten, waaronder het niet-kantelbare scherm en het ontbreken van een viewfinder.  Bekijk de Nikon Coolpix A300 bij Mediamarkt of een andere winkelketen en zie welke mogelijkheden dit eenvoudige toestel biedt. Voor de prijs van deze camera krijg je zeker de nodige waar voor je geld. Daarom kunnen we met recht en reden spreken over de beste compactcamera onder 200 euro!